DRODZY RODZICE,
W ZWIĄZKU Z OBECNĄ SYTUACJĄ ZACHĘCAMY PAŃSTWA I WASZE DZIECI DO ZABAW SENSORYCZNO – MOTORYCZNYCH W DOMACH. ZABAWY TE Z PEWNOŚCIĄ UMILĄ CZAS WASZYM POCIECHOM.
Zwyczajna zabawa z dzieckiem ma wiele korzyści terapeutycznych. To wspólnie spędzony czas, radość, ale także element stymulowania rozwoju. Oto kilka pomysłów na domowe zabawy, które pomogą rozwijać dziecku różne umiejętności.
1. Piankowanie ciała:
– kup piankę do golenia,
– pozwól dziecku poznać jej konsystencję, zapach, temperaturę,
– stawiaj kropki/plamy z pianki na różnych częściach ciała dziecka i poproś je, aby je ścierało,
– w czasie zabawy ty lub/i dziecko możecie wskazywać, nazywać części ciała.

2. Piłka:
– potocz piłkę do dziecka, pozwól, żeby ją odepchnęło do ciebie,
– połóż dziecko na piłce na brzuchu; przetocz je do przodu zachęcając, żeby odepchnęło się rękoma.

3. Fakturowe ścieżki:
– zgromadź 3-4 niepotrzebne powłoczki od małych poduszek (tzw. jaśków),
– wypełnij powłoczki np. ryżem, grochem, kasztanami, guzikami itp.,
– spacerujcie razem (na początku w butach, skarpetkach a na końcu gołymi stopami) po ścieżce fakturowej,
– upewnij się, że ścieżka znajduje się na bezpiecznym podłożu i dziecko nie poślizgnie się (najlepiej ułóż
ścieżkę na dywanie).

4. Małe kolorowe piłki i woreczki z grochem/ryżem/fasolą:
– wrzucajcie piłki/woreczki do pudełka, do hula-hop,
– zmieniaj rozmiar i fakturę piłek/woreczków,
– rzucajcie w różnych pozycjach i z różnych odległości.

5. Zapachy:
– zgromadź słoiczki po koncentracie pomidorowym/opakowania po filmach do aparatu,
– do pojemniczków włóż waciki nawilżone np. aromatami do ciast, perfumami oraz np.: kawałek kostki rosołowej,
łyżeczkę kawy, trochę proszku do prania itp.,
– wąchajcie wspólnie zapachy i próbujcie zgadywać jaki to zapach.

6. Smaki:
– przygotuj różne pokarmy: cytryna, chrzan, musztarda, cukier puder, sól itp. oraz małe łyżeczki,
– podawaj dziecku smaki na język,
– nazywaj smaki np. to jest słodkie, a to kwaśne itd.,
– róbcie przy tym śmieszne miny,
– możecie bawić się przed lustrem.

7. Kartonowe pudełko:
– zdobądź zwykłe kartonowe duże pudełko,
– pozwól dziecku na samodzielne eksperymenty,
– zachęć je do wejścia do pudełka,
– pozwól dziecku ukryć się w pudełku, zachęć je do wyskoczenia z pudełka (tzw. drugie narodziny),
– przechodźcie przez pudełko jak przez tunel.

8. Tor przeszkód:
– zgromadź wałki, poduszki, obręcze itp. i zbuduj tor przeszkód,
– pokaż dziecku w jaki sposób można go pokonać,
– pokonaj tor przeszkód z dzieckiem.

9. Balon:
– zgromadź kilka balonów w różnych kolorach, w różnych rozmiarach i w różnych kształtach,
– bawcie się nimi swobodnie, odbijajcie do siebie,
– zawieś balon/balony pod sufitem i odbijajcie go/je,
– wypełnij balony kilkoma ziarenkami ryżu, drobnej fasoli i odbijajcie je; zwróć dziecku uwagę na dźwięk balonów.

10. „Dźwiękotki”:
– zgromadź pojemniczki schowane w jajkach-niespodziankach,
– nasyp do każdego z nich różne materiały: ziarenka ryżu, ziarenka grochu, tic-taki, monety, garstkę cukru,
– wygrywajcie na „dźwiękotkach” muzykę,
– zwróć uwagę dziecka na wydobywające się dźwięki.

Życzymy miłej zabawy!
Panie z grupy Jeżyki 😉