Kolejne zadania dla Pszczółek

Drodzy rodzice, przesyłamy Wam kolejną „porcję” zadań na nadchodzący tydzień. 🙂 30.03 – 03.04.2020

Poniedziałek 30.03.2020r.

1. Przygody kota Filemona – „Wielkanocne sprzątanie „

Pytania do bajki:

  • Co tak bardzo zdziwiło Filemona, że obudził Bonifacego?
  • Jak wyglądały jajka, które Filemon zobaczył na stole?
  •  Czy to kury zniosły kolorowe jajka?
  • Dlaczegi na Wielkanoc malujemy jajka?
  • Jak babcia przygotowuje święta wielkanocne?
  • Co to znaczy „śmigus-dyngus”?

Rozmawiamy z dziećmi na temat nadchodzących Świąt Wielkanocnych, w jakiś sposób przygotowujemy się do nich, oraz omawiamy tradycje związane z Wielkanocą i omawiamy ich symbolikę:

  • malowanie jajek – Jajka symbolizują rodzącą się do życia przyrodę. W zależności od tego, w jaki sposób są zdobione jajka, mają różne nazwy. Pokazujemy dzieciom jajka wykonane różnymi technikami. Kraszanki albo malowanki to kolorowe jajka bez wzorków. Powstaną , kiedy ugotujemy jajka w wodzie zabarwionej roślinami, np. płatkami kwiatów, łupinami cebuli, sokiem z buraków, korą dębu lub  łupinami orzecha włoskiego. Pisanki mają różne wzory. Aby zrobić pisankę, należy rysować na skorupce gorącym, roztopionym woskiem, a następnie zanurzyć jajka w barwniku. Jako narzędzi do pisania używano szpilek, igieł, słomek i drewienek. Oklejanki są przyozdabiane sitowiem, płatkami kwiatów, skrawkami kolorowego błyszczącego papieru, tkaniny itp. Nalepianki powstają, kiedy ozdabiamy skorupki jajka różnobarwnymi wycinankami z papieru.
  • polewanie się wodą – Lany poniedziałek, śmigus-dyngus, oblewanka, polewanka, Dzień Świętego Lejka są to tradycyjne nazwy poniedziałku wielkanocnego. W ten dzień od samego rana symbolicznie możemy oblewać wodą wszystkich i wszystko dookoła. Polewanie się wodą jest bardzo starym zwyczajem, symbolizuje budzenie się przyrody do życia.

2. Rożnego rodzaju ćwiczenia gimnastyczne: podskoki, przysiady itp. do własnego wyboru rodzica.

Wtorek 31.03.2020r.

1.Mieszkańcy wiejskiego podwórka –  wykorzystanie obrazka.

Pokazujemy dzieciom poniższy obrazek, dzieci przyglądają się ilustracji. Zadajemy dziecku pytania:

  • Co przedstawia ta ilustracja?
  • Czy cos nie pasuję do wiejskiego podwórka?
  • Czy na wiejskim podwórku mogłaby mieszkać żyrafa ? Dlaczego?

ZwierzetaNaWsi

Dzieci nazywają zwierzęta znajdujące się na ilustracji i opowiadają co o nich wiedzą, następnie pokazujemy wyrazy zwierząt do czytania globalnego: „koń”, „koza”, „owca”, „krowa”, „kot”, „pies”, „kura”, „kogut”, „gęś”, „kaczka”. Analiza słuchowa wyrazów, rodzic wypowiada nazwy zwierząt znajdujących się na ilustracji . Jeżeli wyraz zaczyna się na głoskę „k” , dziecko naśladują odgłos danego zwierzęcia.

Rozmawiamy z dziećmi na temat korzyści, jakie daje hodowla zwierząt. Dzieci ustalają, że dzięki niej mamy pożywienie (mięso, mleko, jajka), odzież (wełna), pościel (pierze). Dziecko zauważa, że na koniu można jeździć w celach rekreacyjnych. Wyjaśniamy, że na wsi konie były wykorzystywane przede wszystkim w pracach polowych, a jako środek lokomocji są zaprzęgane do wozu lub dorożki.

2. Zwierzęta domowe – zajęcia plastyczne.

Na papierowych talerzykach dzieci będą robić obrazki przedstawiające zwierzęta. Kontury zwierząt można namalować miękką plasteliną lub wyklejać z kulek krepy.

  • Malowanie plasteliną – Musimy bardzo starannie wyrobić plastelinę , ugniatając ją w dłoniach i przyklepując.
  • Wyklejanie kulkami krepy – kontur wypełniamy kulkami krepy, przyklejając je klejem.

Środa 01.04.2020r.

1. Wielkanocny stół – wiersz E. Skarżynskiej.

Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.Palmy pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
A przy mamie tata.
I my.Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.Wpuśćmy wiosnę,
Niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe!

Pytania do wiersza:

  • Z jakiej okazji rodzinka usiadła przy pięknie zastawionym stole?
  • Jak wyglądał świąteczny stół?
  • Co znalazło się na wielkanocnym stole?
  • Jak wyglądają mazurki?
  • Jaką porą roku zawsze wypadają święta wielkanocne?
  • Jaki nastrój panuje w czasie świąt wielkanocnych?
  • Dlaczego Wielkanoc jest wesołym świętem?

Rozmawiamy z dziećmi na temat świąt, zaznaczamy, że święta są okazją do rodzinnych spotkań i wspólnego spędzania czasu. Rozmawiamy o wyglądzie koszyczka wielkanocnego, pytamy co wkładamy do koszyczka, jak on wygląda. Koszyczek jest zrobiony najczęściej z wikliny. Przystraja się go listkami bukszpanu i wykłada białą haftowaną lub koronkową serwetką. Do koszyczka wkładamy jajko – symbol nowego życia, w postaci kolorowych pisanek lub okraszanek, baranka, sól- która miała chronić przed złem. Możemy też włożyć: chleb, wędlinę, chrzan, pieprz,, a nawet ciasta świąteczne. Jakie ciasta świąteczne pieczone są w domu przed Wielkanocą?

2. Rożnego rodzaju ćwiczenia gimnastyczne: podskoki, przysiady itp. do własnego wyboru rodzica.

Czwartek 02.04.2020r.

1. W kurniku – pojęcia matematyczne.

Wyjaśniamy dzieciom, że w ciągu dnia zwierzęta przebywają na podwórku, ale gdy zbliża się noc, wracają do swoich domów. Pytamy jak nazywa się dom dla kur (kurnik). W kurniku każdy ptak ma swoje miejsce.

mini-kuryatnik-proekty-postrojka-i-obustrojstvo-10

W kurniku każdy ptak ma swoje miejsce. Pierwsze do kurnika wróciły kury. Kury siedzą na najniższej grzędzie. Potem przyszły kaczki. Kaczki śpią pod najniższą grzędą po prawej stronie. Za kaczkami do kurnika, wróciły gęsi. Ich miejsce jest po lewej stronie pod najniższą grzędą. Indyki położyły się spać między kaczkami a gęsiami. Ostatni wrócił kogut i wskoczył na najwyższą grzędę nad kurami. Zanim zasnął policzył wszystkie ptaki. Ile ptaków mieszka w tym kurniku ?

Bez tytułu

Wieczorem gospodyni chodzi po podwórku i zbiera jajka, które zniosły ptaki. Zebrane jajka układa w koszyczkach aby przed Wielkanocą zrobić z nich pisanki. Kładziemy przed dzieckiem 3 koszyczki (mogą być narysowane na kartkach). Koszyki są oznaczone sylwetami: kury, kaczki i gęsi. W koszyczkach są jajka ( 9,8 i 6). Mówimy: Policzcie, ile gospodyni zebrała kurzych, gęsich i kaczych jajek. Dzieci głośno przeliczają każdy koszyczek. Zadajemy pytania:

  • Ile jest jajek kurzych? 9
  • Ile jest jajek kaczych? 8
  • Ile jest jajek gęsich? 6
  • Których jajek jest najwięcej?
  • Których jajek jest najmniej?
  • O ile jest więcej jajek kurzych niż kaczych?
  • O ile jest mniej jajek gęsich niż kaczych? itd.

2. Nauka piosenki pt. Pisanki.

 

Piątek 03.04.2020r.

1. Mamy i ich dzieci – zabawy dydaktyczne (rozwiązywanie zagadek)

Przykłady zagadek:

Kwiku! Kwiku! Żyję w chlewie, z koryta jadam, z nikim nie gadam. (Świnia)

Tłustego mleka da nam serek, i pięknej wełny na ciepły sweterek (Owca)

Jestem duża, ciemna, białe łaty mam. Sianem mnie nakarmisz, zdrowe mleko dam. (Krowa)

Urwała się z powroza i przyszła do woza. Pożarła kapustę, nazywa się.. (koza)

Ciągnie wozy, pługi, sanie. Je siano, owies na śniadanie (koń)

 

Rodzice mówią:

Mamy wyszły na podwórko po swoje dzieci, ale one gdzieś się ukryły. Zwierzęta wołają swoje dzieci, pomóż im! Jak zawoła mama świnia (owca/krowa/koza/koń)? Dziecko naśladuje odgłosy zwierząt.

Małe zwierzęta bardzo lubią zabawy. Właśnie bawią się w chowanego i schowały się w trawie. Spróbujemy je odszukać. Pokazujemy dziecku fragment postaci zwierzątka. Zobaczcie tu schowało się… Jak nazywa się dziecko świni (owcy/krowy/kozy/konia)? Dziecko nazywa małe zwierzęta.

Mamy znalazły swoje dzieci i prowadzą je do domków. Ptactwo na gospodarstwie mieszka w kurniku. Gdzie mieszkają konie? (stajnia), Gdzie mieszkają krowy i kozy? (obora), Gdzie zaprowadzi swoje dzieci owca? (owczarnia) Gdzie mieszka świnka ? (chlew)

2.Wielkanocna trawka – wysianie owsa do ziemi. Dbanie o roślinę i obserwowanie jej

 

Kochani rodzice życzymy Wam i dzieciom dużo zdrówka i przede wszystkim spokoju, oraz miłego rozwiązywania zadań. 🙂

Serdecznie zachęcam do fotografowania wykonanych przez dzieci prac i przesłania na adres:

p.myszka24@wp.pl

Pozdrawiamy Panie z grupy Pszczółki 🙂